Online Social Social Media Uitgelicht

Drie handige tools die ik gebruik voor mijn blog

Drie tools die tijd besparen bij het bloggen

Bloggen vind ik leuk! Het is leuk om online bezig te zijn, nog leuker om te schrijven en ik merk dat ik er steeds iets meer tijd in ga steken. En gezien bloggen niet mijn fulltime baan is (ik heb een héle leuke) is het handig dat ik de vrije tijd die ik er in steek zo efficiënt mogelijk gebruik. En dus handige tools ga gebruiken. Welke dat zijn… dat lees je hieronder!

Bloggen kost tijd, daar ben ik inmiddels wel achter. Content verzinnen, teksten schrijven, foto’s maken of de juiste afbeeldingen bij elkaar zoeken. Ervoor zorgen dat het SEO technisch allemaal goed in elkaar zit, dus dat alles goed vindbaar wordt in Google; een blog staat niet binnen 5 minuten online. En als het eenmaal online is, wil je je net geschreven blog uiteraard ook nog op de diverse Social Media kanalen posten. En reageren op reacties, en… goed, je snapt het plaatje wel.

Nu is dit alles erg leuk om te doen, maar heb ik geen zeeën van tijd… dus tijd om een paar handige tools in te gaan zetten. En zo wat tijd te gaan besparen. Tijd die ik weer kan steken in nieuwe content of het optimaliseren van thearie.nl bijvoorbeeld. Maar welke tools ga ik hier nu voor gebruiken?

Tool 1; Trello

Soms sta ik onder de douche en weet ik waar ik over wil schrijven. Of zit ik in de auto en bedenk een leuk onderwerp. Ad hoc; heel vaak weet ik ook gewoon niet waar ik over zou moeten schrijven. En dat is dus niet handig; ik ‘verlies’ tijd doordat ik terug moet zoeken naar onderwerpen. Dus ga ik nu eindelijk eens die content planning maken. In Trello, want dat is handig. En overzichtelijk, want daar kan ik dus ook die onderwerpen die ik opeens bedenk ik kwijt….

Wat is Trello?

>>Trello is een online tool << die je helpt projecten te managen, to do lijsten te maken, planningen in te beheren én ook zeker geschikt is voor mijn content planning. Trello werkt erg handig en is een heel goede vervanging voor alle losse lijstjes, post-its en krabbels in agenda’s. Overzichtelijk vooral ook. En iedereen kan het gebruiken, dus komt er een verbouwing aan, wil je een weekmenu gaan plannen of wellicht een bruiloft? Trello kan daarbij helpen!

Zo ziet een eerste opzet van mijn content planning eruit….

Trello bestaat uit borden, kaarten, lijsten, etiketten, labels en checklists. Organiseren is nog nooit zo leuk geweest! (Jeetje, ik klink als een commercial). Ook handig; je kan meer mensen toevoegen aan je borden of lijsten. Samenwerken aan (zakelijke) projecten wordt zo ook makkelijker! Ohja, gratis heel prima te gebruiken, inclusief een handige app! Er zijn zelfs verschillende sjablonen die je meteen kunt gebruiken.. hoe fijn!

En met één druk op de knop zit je in een kalender.

Zou moeten werken voor mijn content planning, niet? Nu nog de leukste onderwerpen verzinnen, mochten jullie nog suggesties hebben, dan hoor ik deze graag hoor… kunnen ze op mijn content planning 😉

TOOL 2; CANVA

Ik heb Canva al eens eerder genoemd in één van mijn vorige posts; >> Instagram stories; 4 manieren om ze nog leuker te maken << maar deze tool is voor zoveel meer te gebruiken dan alleen Instagram stories. Visitekaartjes, logo’s, posters, uitnodigingen, Pinterest posts en zovéél meer!

Je hoeft geen designer te zijn om mooie posters te maken. Of hippe infographics. Zodra je Canva opent, zoek je op wat je wilt gaan maken en de leuke templates vliegen om je oren. Gratis! Goed, er is ook een betaalde versie en daarin heb je nog veel meer opties, maar voor nu werkt de gratis versie prima voor mij. Alle templates zijn aan te passen aan je huisstijl, dus je kan er echt veel kanten mee op! En doordat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden – want templates zijn er – bespaar je dus tijd. Tadaaah!

Mijn eerstvolgende projectje in Canva is een mediakit. Een beetje blogger heeft een mediakit. Ik dus niet. Maar ik ga er nu eentje maken. Want ik wil ook een beetje blogger zijn 😉

Wat een mediakit is?

Een mediakit is een .pdf of een webpagina met informatie over je blog of bedrijf. Deze is vooral handig als je samenwerkingen wil aangaan. Wat moet er in zo’n mediakit staan? Nou, vooral wat jij vindt dat er in moet staan, maar o.a.

(.) Wie ben je en waar gaat je blog over
(.) Hoeveel unieke bezoekers je per maand hebt, eventueel aanvullen met pageviews
(.) Je Social Media kanalen en het aantal volgers daar
(.) Doelgroep
(.) Tarieven
(.) Contactinformatie
(.) Eventueel eerdere samenwerkingen

Begint al bijna professioneel te lijken, niet?

Een stukje homepage van Canva.com

Tool 3; tailwind

Als ik zo eens in mijn statistieken kijken, dan komen op dit moment de meeste bezoekers via Google (fijn!) en >> Pinterest.<< Nu steek ik de laatste tijd ook best wat tijd in Pinterest en zie ik daar ook mijn aantal maandelijkse kijkers groeien. Nu is tijd in Pinterest steken ook leuk om te doen; ik kom er altijd zoveel leuke dingen en hele fijne recepten tegen!

Voor Pinterest wil ik >>Tailwind<< in gaan zetten. Pinnen doe ik nu vooral handmatig; als ik ergens moet wachten, ’s avonds op de bank of in de auto (niet als ik zelf rijd dan hè). Met Tailwind kan je pins plannen en je Pinterest account laten groeien. Waardoor je weer meer bezoekers op je website krijgt…

Dus eens per week er eens goed voor gaan zitten, pins inplannen via de scheduler en de rest van de week worden je pins geplaatst op tijdstippen die volgens Tailwind de juiste zijn, krijg je je kijkers én verkeer naar je website!

Ook heeft Tailwind ‘Tribes’ , groepen waar je lid van kan worden en waar je je pins in kan plaatsen. Meestal heeft zo’n Tribe regels; voor iedere pin die jij plaatst, moet je bijvoorbeeld een pin uit die groep repinnen. Dat jouw pin dan ook vaker gedeeld wordt, lijkt dan ook niet meer dan logisch 😉 Klinkt ingewikkeld, is het niet. En ohja, de cijfers inzien in Tailwind is superfijn, ze hebben echt een overzichtelijk dashboard met alle statistieken!

Tailwind, nog in de proefversie…

Overigens kan je ook je Instagram posts plannen met Tailwind, maar dat vind ik zelf voor nu niet echt nodig nog…op >> Instagram << post ik omdat ik Instagram leuk vind, echt veel bezoek naar mijn blog levert het vooralsnog niet op. En dat is ook ok.

Drie tools dus

Met bovenstaande tools zou ik toch iets van tijd moeten kunnen besparen. Tijd die ik dan weer kan gebruiken voor het schrijven van nieuwe content. Want laten we eerlijk zijn; het schrijven is – denk ik – toch wel het allerleukste aan een blog!

Laat maar weten; welke tools zijn volgens jou onmisbaar om tijd te besparen?

Misschien ook iets voor jou

Geen berichten

    Geef een reactie

    %d bloggers liken dit: